Kouluruoka-tasting – vanhemmille mahdollisuus maistaa tämän päivän kouluruokaa

Jaa artikkeliShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Jo 70 vuoden ajan suomalaiset lapset ja nuoret ovat syöneet maksuttoman koululounaan. Joka sukupolvella on omat kouluruokailutarinansa. Nyt on aika päivittää tiedot tälle vuosituhannelle!

Kouluruokailu -tasting on helppo ja hauska tapa tutustuttaa vanhemmat tämän päivän kouluruokailuun. Usein vanhemmille tulee yllätyksenä se, kuinka monipuolista ja hyvää ruokaa koulussa tarjotaan. Jo tämä tieto helpottaa yhteistyötä kodin ja koulun välillä.

Monien vanhempien tiedot kouluruokailusta perustuvat heidän omaan lapsuuteensa.  Kouluruokailu kuitenkin muuttuu ja kehittyy ajassa: ruokalajit ovat erilaisia, ruokalistat monipuolisempia ja monet asiat, kuten välineet, työskentelytavat ja osaaminen ovat kehittyneet. On aika päivittää tiedot tälle vuosituhannelle!

Vanhempien barometrin (2018) mukaan vain 15 % kertoo, että heidän kanssaan on keskusteltu koulussa tämän päivän kouluruokailun tavoitteista tai järjestämisestä. Lähes kaikki vanhemmat puhuvat myönteisesti lapsilleen kouluruokailusta. Kuitenkin kolmasosa on huolissaan, syövätkö lapset kouluruokaa päivittäin.

Toimintapisteen tarkoitus on

  • antaa vanhemmille mahdollisuus tutustua tämän päivän kouluruokailuun ja ruokakasvatukseen, sen tekijöihin, taustoihin, tavoitteisiin ja kehitykseen
  • tarjota vanhemmille omakohtainen kokemus siitä, miltä kouluruoka maistuu
  • lisätä yhteistyötä ja tietoa

Millä tavoin haluaisitte kertoa vanhemmille työstänne, kouluruokailun kehityksestä tai siitä, miten paljon ammattitaitoa ja osaamista joukkoruokailussa on? Mitkä asiat ovat teidän koulussanne tärkeitä, mihin olette panostaneet, mitä haluaisitte kertoa vanhemmille? Läpinäkyvyys, avoimuus ja keskusteluyhteys synnyttävät luottamusta, arvostusta ja yhteistyötä. Tarjoamalla mahdollisuus pieneen maistiaiseen saman päivän kouluruokavaihtoehdoista ja keittiön väkeen tutustumalla saadaan annettua vanhemmille mahdollisuus päivittää tietojaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiaaleja 

  • Saman päivän kouluruokaa sekä malliannos lounaasta
  • Pieniä tasting-kuppeja ja lusikoita
  • Selailtavaksi esim.
    • Kuuden viikon ruokalistat
    • Ruoka-ainesisällöt
    • Kouluruokasuositukset
    • Oman koulun kouluruoka- ja ruokakasvatustavoitteet
    • Esittelyt oman koulun keittiön väestä

Kouluruokailu-tasting: tasting-piste on helppo ja hauska tapa tutustuttaa vanhemmat tämän päivän kouluruokailuun. Jos vanhempia ei ole mahdollisuus kutsua mukaan lounaalle, voi kouluruoasta tarjota maisteluannoksen. Jo siitä saa omakohtaisen kokemuksen siitä, miltä kouluruoka maistuu. Voisiko vanhemmille tarjota useampaa ruokaa maistiaisena? Usein omakohtainen kokemus edistää yhteistyötä ja yhteistä linjaa kodin ja koulun ruokakasvatuksessa enemmän kuin mikään tiedote.

FAQ: Vanhemmilla saattaa olla hyviä kysymyksiä tai ideoita kouluruokailun kehittämiseen. Voisiko joku keittiön väestä olla paikalla kertomassa työstään ja vastaamassa kysymyksiin? Esillä voivat olla esim. oman koulun kuuden viikon ruokalistat, ruokalajien ruoka-ainesisällöt ja kouluruokailusuositukset. Monet huolet liittyvät siihen, ettei itsellä ole tarpeeksi tietoa asiasta. Moni yllättyy positiivisesti kuullessaan, miten mietittyjä ja monipuolisesti rakennettuja kokonaisuuksia tämän päivän kouluruokailu ja ruokakasvatus ovat.

Keittiön väen esittelyt: Voisivatko koulun oppilaat tehdä lyhyet esittelyt keittiön väestä ja siitä, mikä heille on tärkeintä omassa työssään? Näitä voisi käyttää keittiön ulkopuolella, koulun nettisivuilla tai uutiskirjeessä. Voisiko opettajien kanssa keskustella kouluruokailun ottamisesta mukaan vanhempainiltoihin tai -vartteihin? Pienikin maininta ja puheeksi ottaminen oman koulun arjesta vähentää ennakkoluuluja ja epätietoisuutta: ”Meidän koulussa on hyvää ruokaa. Meidän keittiön Tanja tekee erityisen hyvää makaronilaatikkoa.”

Meidän koulumme tavoitteet: Voisiko koulun ruokaraati tai ruoka-agenttitiimi kokoontua tekemään yhteisen esittelyn koulun ruokatavoitteista? Mikä on teidän koulussanne tärkeää, mitä pyritte kehittämään, mitä lisäämään? Vanhemmat ovat erityisen kiinnostuneita juuri oman lapsen koulun tavoitteista ja arjesta.

Helsingin kouluruokailusta vastaavan Palvelukeskus Helsingin (ent. Palmia) tuotekehityksen palveluesimies Marko Karp vastasi lasten ja vanhempien kysymyksiin kouluruokailusta ja sen kehittämisestä @Kouluruokapäivä @Helsinki vuonna 2014.

Vanhemmat vaikuttajina: vanhemmat voivat auttaa kouluruokailun kehittämisessä monella tapaa. Vanhemmat ovat erinomainen joukko viestimään asiasta mm. kuntapäättäjien suuntaan. Vanhempia voi auttaa vaikutustyössä kertomalla, kuka päättää kouluruokailun määrärahoista ja toteutuksesta ja kehen omassa kunnassa voi ottaa yhteyttä missäkin asiassa.

Idea: Jos Kouluruokapäivään ei saada mukaan vanhempia, miettikää, voisiko tastingin järjestää esimerkiksi vanhempainillan yhteydessä? Tästä on monessa koulussa ollut hyviä kokemuksia.

”Munkin luokan pojat, jotka ei aikaisemmin käyneet syömässä käytännössä koskaan, niin ovat nyt ruvenneet käymään. En jaksa uskoa, että ilman sitä vanhempainiltaa sitä olisi tapahtunut. Sen vanhempien ruokailun jälkeen mukuloiden on vaikeampi saada vanhempia uskomaan, että koulussa on pahaa ruokaa ja sen kouluruuan julkinen imago parani. Ideana se oli erittäin hyvä.” – Yläasteen opettaja –

Idea: kutsukaa mukaan myös paikallismediaa. Kouluruokailu kiinnostaa aina. Harvoin toimittajat pääsevät itse maistamaan kouluruokaa. Usein myös heille tulee yllätyksenä se, kuinka monipuolista ja hyvää ruokaa koulussa tarjotaan.

 

Lisää ideoita vanhempainiltoihin löydät täältä:

Kurkkaa täältä myös muut Kouluruokapäivä-materiaalit ja ohjeet tapahtuman järjestämiseen ja viestintään:

 

TAUSTAA

Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatiedon, Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Lähtökohtana toimi ajatus kaikkien osapuolien – oppilaiden, opettajien, vanhempien, keittiön väen ja virkamiesten osallistamisesta, tasavertaisuudesta ja yhdessä tekemisestä. Vuonna 2018 kouluruokailun Juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Lue seuraavaksi